Reforma śmieciowa w Gdyni. (data: 2013-04-17)

Od 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia zdecydowała się wprowadzić opłatę uzależnioną od wielkości metrażu. Zasada jest prosta: im większe mieszkanie lub dom, tym większa opłata. Stawki zostały ustalone na lutowej sesji Rady Miejskiej.

Jeżeli odpady będą zbierane w sposób selektywny, stawki opłaty wyniosą:

1) 19 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni nie przekraczającej 40 m2,
2) 32 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 40 m2, jednak nie większej niż 80 m2,
3) 39 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 80 m2.

W przypadku, gdy śmieci nie będą segregowane stawka rośnie automatycznie i będzie wynosiła odpowiednio:

1) 28 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni nie przekraczającej 40 m2,
2) 48 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 40 m2, jednak nie większej niż 80 m2,
3) 58 zł od gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni przekraczającej 80 m2.

Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

To, czy odpady sa posegergowane czy nie, będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma odbierze śmieci jako zmieszne oraz powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każdy z zarządów spółdzielni i wspólnot.

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie Urzędu Miasta Gdyni http://www.gdynia.pl/wszystko/o/gdyni/srodowisko/info/7617_81043.html