W sejmie rozpoczyna się debata nad dwoma projektami ustaw dotyczących spółdzielczości autorstwa grupy posłów z Platformy Obywatelskiej. Druki Sejmowe Nr 515 i Nr 517 dostępne na stronie internetowej sejmu (www.sejm.gov.pl).
Pierwszy projekt druk nr 515 dot. nowej ustawy Prawo Spółdzielcze – nowa nazwa Ustawa o spółdzielniach przewiduje pozbawienie istniejących związków rewizyjnych prawa do przeprowadzania lustracji, wg projektu lustrację przeprowadzać mają lustratorzy umieszczeni na ogólnopolskiej liście lustratorów. W działalności reprezentacji spółdzielczej na szczeblu krajowym nie będzie Kongresu Spółdzielczości, który co 4 lata wybierał Zgromadzenie Ogólne Krajowej Rady Spółdzielczej. Członkowie Rad Nadzorczych i Zarządów Spółdzielni mają być pozbawieni prawa do uczestnictwa w tym organie.
Drugi projekt dot. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych druk nr 517 przewiduje m.in., że w nieruchomości, w której przeniesiono własność choćby jednego lokalu powstaje z mocy prawa wspólnota mieszkaniowa. Znika też wspólny fundusz remontowy. W każdej nieruchomości wszelkie prace remontowe będą mogły być finansowane jedynie z własnych środków danej wspólnoty. Wspólny majątek spółdzielni ma zostać podzielony na powstałe wspólnoty mieszkaniowe.
Oba projekty wywołują wiele kontrowersji i emocji. Już dziś część projektowanych artykułów uważa się za niekonstytucyjne i z wielu środowisk spółdzielczych są głosy o ich zaskarżeniu do Trybunału Konstytucyjnego po ewentualnym uchwaleniu ustaw.
Projekty te nie różnią się praktycznie od tych procedowanych w 2011 r. /ówczesne druki nr 3493 i 3494 /, dlatego też przypominamy fragment opinii do ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk 3494) autorstwa dr hab. Małgorzaty Bednarek z dnia 28 lutego 2011 r., przygotowanej na wniosek Biura Analiz Sejm. "Opiniowany projekt ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej „Projekt”) wykazuje na tyle niski poziom pod względem merytorycznym, tj. w zakresie treści proponowanych rozwiązań normatywnych, jak również z punktu widzenia zasad prawidłowej techniki prawodawczej, że nie powinien stanowić przedmiotu dalszych prac legislacyjnych. Ponad 20 przepisów Projektu jest lub może być uznanych za niezgodne z Konstytucją (art. 2, 32, 58, 64 i art. 165 Konstytucji), co trzeba uważać za liczbę wręcz rekordową. Liczba przepisów Projektu, które budzą co najmniej wątpliwości co do ich konstytucyjności, a także inne liczne wady merytoryczne i techniczno-prawne Projektu dają podstawy do postawienia tezy, iż Projekt w całości ma charakter niekonstytucyjny z powodu naruszenia zasady rzetelnej legislacji (art. 2 Konstytucji)”.
Będziemy Państwa informować na bieżąco o przebiegu dalszych prac nad ww. ustawami.